اثر یک مصوبه قدیمی و احتمال افزایش بنزین در سودآوری پالایشگاه ها

مدیرمالی پالایشگاه شیراز در مورد مصوبه استرداد عوارض ۵ درصدی نوسازی و توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی و احتمال افزایش قیمت بنزین و اثر این دو موضوع بر پالایشگاه ها توضیح داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از بورس پرس، ناصر تنگستانی درباره انتشار نامه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی مبنی بر موافقت استرداد مبالغ پرداختی ۵ درصد عوارض نوسازی و توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی توضیح داد: این موضوع مربوط به سال قبل است اما به دلیل اینکه برخی دستگاه ها و ارگان ها در جریان آن نبودند، توسط معاون وزیر نفت به شرکت ملی پالایش اعلام شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال گذشته قرار بود پالایشگاه ها از محل نوسازی و توسعه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی، 5 درصد عوارض دریافت کنند اما این موضوع از همان سال قبل اجرایی نشد . لذا نه در سال گذشته و نه در سال جاری، این موضوع در پیش بینی سود پالایشگاه ها لحاظ نشد. بنابراین لغو آن مصوبه هم اثری در درآمد زایی پالایشگاه ها ندارد.

تنگستانی در مورد اثر احتمالی افزایش قیمت بنزین در سال آینده هم به بورس پرس گفت: این موضوع احتمالی هم در سود و زیان پالایشگاه ها بی اثر است. چرا که این در صورت محقق شدن این احتمال ، از میزان تخصیص یارانه دولت کاسته خواهد شد.

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟