تحلیل صنعت فولاد از زبان معاون بزرگترین شرکت بورس

معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه با بیان ۹ چالش صنعت، ۴ اقدام ضروری برای افزایش تقاضای مصرف محصولات فولادی و ۲ راهکار داخلی و خارجی برای بهبود وضعیت پیشنهاد داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از بورس پرس،محمود اکبری با بیان اینکه درگذشته بخش عمده ای از طرح های توسعه ای فولاد مبارکه از طریق جذب سرمایه های خارجی و بازپرداخت آن از محل توسعه صادرات انجام شده، به تشریح الزامات توسعه صنعت فولاد پرداخت:

 

صنعت فولاد در حال حاضر با چه چالش هایی مواجه است؟

اکبری: در حال حاضر مهمترین چالش های صنعت فولاد ایران، عدم توازن در زنجیرۀ تأمین، کمبود نقدینگی، بالا بودن هزینه های تأمین مالی، تأمین مواد اولیه، افزایش چشمگیر قیمت برخی مواد مصرفی، بهینه نبودن سیستم حمل ونقل و لجستیک، مشکلات بندری برای صادرات، بالا بودن تورم نسبت به کشورهای مهم تولیدکنندۀ فولاد، عدم اعتماد سرمایه گذاران به بازدهی سرمایه و... است.

 

بسیاری از فعالان صنعت، رکود را یکی از مشکلاتی می دانند که صنعت فولاد را متأثر ساخته،نظر شما در این باره چیست؟

اکبری: تداوم رکود در چند سال گذشته در صنایع مختلف یکی از مهمترین چالش های صنعت فولاد بود که منجر به کاهش روند توسعۀ این صنعت شد و بسیاری از کارخانه های مرتبط با صنعت فولاد نیز با کاهش ظرفیت تولید همراه بوده اند و به همین دلیل در حال حاضر صنعت فولاد با کمتر از ۵۵درصد ظرفیت واقعی مشغول به فعالیت است.

به همین علت روند مصرف ظاهری در چند سال گذشته منفی بوده و از ۲۲ میلیون تن در سال ۸۹ به حدود ۱۸ میلیون تن در سال ۹۵ رسید اما خوشبختانه از دو سال قبل، با تلاش و مدیریت دولت، رشد منفی متوقف و از سال گذشته، تولید و مصرف با رشد مثبت همراه شد که امیدواریم همچنان تداوم یابد.

 

برای بهبود تولید صنعت فولاد چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

اکبری: راهکارهای بهبود تولید صنعت فولاد را می توان در دو دستۀ راهکارهای داخلی و راهکارهای برون مرزی مطرح کرد. در مورد راهکارهای داخلی لازم است جهت تقویت تولید صنایع مختلف، برنامۀ ویژه ای طراحی و اجرا شود، ازجمله اعطای سرمایۀ در گردش بدون بهره برای ایجاد توسعه.

از مهمترین صنایع تأثیرگذار می توان به صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی اشاره کرد که با اعطای تسهیلات مالی و تخصیص بودجه های عمرانی مناسب می توانند در کوتاه مدت چشم انداز مناسبی برای افزایش مصرف و تولید در این صنعت ترسیم کنند. از دیگر راهکارهایی که می تواند به رونق صنایع فولادی کمک کند تسهیل در صادرات محصولات فولادی و حمایت های لازم از صنایع داخلی به ویژه در مقابل واردات است.

مهمترین راهکار خارجی نیز صادرات محصولات فولادی است که لازم است شرکت ها با بهبود کیفیت محصولات و تعامل مؤثر با مصرف کنندگان سایر کشورهای جهان، روند صادرات محصولات را افزایش دهند البته در این خصوص نیز دولت با سیاست های حمایتی مناسب می تواند نقش مؤثری ایفا کند.

 

برای افزایش تقاضای مصرف محصولات فولادی در ایران، اجرای چه اقداماتی ضروری به نظر می رسد؟

اکبری: مهمترین اقدام برای افزایش مصرف محصولات فولادی تحریک تقاضا و ایجاد تحرک بیشتر در صنایع تکمیلی براساس نیاز بازارهای داخلی و صادراتی است. در این خصوص افزایش میزان بودجه های عمرانی می تواند راهگشا باشد زیرا صنعت ساختمان بیشترین تأثیر را در افزایش تقاضای مصرف محصولات فولادی دارد و دومین عامل مؤثر، ایجاد رونق در صنعت ساختمان و خروج این صنعت از رکود است.

اقدامات حمایتی دولت در بازارهای صادراتی، ازجمله اعطای وام های ارزی و ریالی بدون بهره برای صادرات، اختصاص مشوق های صادراتی، انعقاد قراردادهای بلندمدت، وضع تعرفه های ترجیحی و... در جهت بهبود فضای کسب وکار و تولید کارساز هستند. صادرات محصول می تواند به تولید با حداکثر ظرفیت این صنایع و کاهش هزینه های ثابت به ازای محصول تولیدی کمک قابل توجهی کند.

همچنین صادرات کالا می تواند منجر به بهبود کیفیت محصولات تولیدی و شناسایی نیازهای جدید مصرف کنندگان در بازار وسیع تری شود . متأسفانه امروز ۵۵درصد ظرفیت فولاد فعال است درحالی که متوسط ظرفیت فعال صنعت فولاد جهان حدود ۷۰درصد است.

 

جذب سرمایه گذار خارجی چه تأثیری در رونق صنعت فولاد خواهد داشت؟

اکبری: ازآنجاکه تأمین منابع مالی خارجی می تواند بسیار ارزان تر از تأمین مالی از بازار سرمایه یا بانک های داخلی باشد، جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت رشد صنایع فولادی و کاهش هزینه های تولید کمک شایانی به این صنایع می کند البته درصورتی که جذب این سرمایه ها همراه با توسعۀ صادرات صنایع فولادی باشد و بازپرداخت این سرمایه ها را از محل صادرات انجام دهند، موفق تر خواهند بود.

درگذشته بخش عمده ای از توسعه های فولاد مبارکه به همین شیوه ایجاد می شد . بازده سرمایه در صنعت فولاد به هیچ وجه با بهره های بانک های داخلی هم خوانی ندارد و به همین دلیل رغبتی برای تأمین سرمایه گذاری های جدید از محل منابع داخلی نیست و سرمایه گذاری های قبلی هم با ظرفیت کامل فعال نیستند.

 

با توجه به شرایط کنونی، آیندۀ صنعت فولاد را چطور ارزیابی می کنید؟

اکبری: صنعت فولاد یک صنعت مادر است و ایران نیز جزء کشورهای درحال توسعه و دارای منابع و امکانات لازم برای تولید فولاد به شمار می آید بنابراین، چشم انداز آیندۀ صنعت فولاد مثبت است و پیش بینی های خوش بینانه و بلندمدت نیز بیانگر رشد متوسط ۵درصدی تقاضای فولاد تا سال ۱۴۰۴ است، البته باید به توسعۀ ظرفیت های اقتصادی فولاد با نگاه به صادرات توجه ویژه ای کرد تا بتوان به تولید رقابتی محصولات فولادی دست یافت و سطح اشتغال را بهبود داد.

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟