کارشکنی مجدد اروپایی‌ها در صادرات فولاد ایران/ توافق فولاد مبارکه با کمیسیون اروپا بر سر نحوه صادرات به این قاره

در سال 94 با افزایش عرضه فولاد توسط کشور چین در بازار جهانی قیمت این محصول کاهش یافت و اتحادیه اروپا در پی افزایش واردات فولاد به اروپا و کاهش سطح قیمت محصولات فولادی علیه کشورهای صادرکننده ادعای دامپینگ کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از فارس از اصفهان، اتحادیه اروپا در سال 94 به دنبال افزایش واردات فولاد به اروپا و کاهش سطح قیمت محصولات فولادی در بازار این اتحادیه، علیه کشورهای صادرکننده ادعای دامپینگ کرد.

دامپینگ قیمتی به شرایطی گفته می­شود که یک صادرکننده، کالای مشخص را با قیمتی کمتر از قیمت­های داخلی در بازار خارجی به فروش می­رساند و این اقدام به منظور کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضه کنندگان همان کالا انجام می­شود.

در سال 94 نیز با افزایش عرضه فولاد توسط کشور چین در بازار جهانی قیمت این محصول کاهش پیدا کرد و عرضه­کنندگان دیگر نیز برای ادامه حضور در بازار، مجبور به تبعیت کردن از قیمت­های تعیین شده توسط صادرکنندگان چینی به عنوان لیدر این بازار شدند.

این اتفاق منجر شد تا انجمن فولاد اروپا، یوروفر، در 23 می 2016 شکایتی را از طرف تولیدکنندگان اروپایی ثبت کرد مبنی بر این که واردات کلاف گرم فولادی (HRC) از 5 کشور با شرایط دامپینگ ارائه می‌شود و باعث آسیب رساندن به صنعت فولاد اروپا شده است.

لازم به ذکر است این اتحادیه پیش­تر شکایت مشابهی را بر علیه کشور چین مطرح کرده و اقدام به وضع تعرفه بر علیه واردات چین نموده است.

 

* بهانه گیری اتحادیه اروپا با رشد صنعت فولاد

بر همین اساس بهرام سبحانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان، در رابطه با نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش صادرات محصولات این شرکت به قاره اروپا اظهار کرد: ایران در افق چشم‌انداز 1404 صادرات حداقل 25 میلیون تن محصولات فولادی را پیش‌بینی کرده که موجب نگرانی اروپایی‌ها شده است.

وی افزود: در این چشم‌انداز برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 در نظر گرفته‌شده است که حداقل 45 درصد از آن صرف صادرات به دیگر کشورها خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه به پنج شرکت برتر صادرکننده محصولات فولادی به اتحادیه اروپا علاوه بر چین اشاره کرد و بیان داشت: این پنج کشور شامل روسیه، صربستان، اوکراین، برزیل و ایران می‌شود که اتحادیه اروپا آن‌ها را متهم به دامپینگ کرده است.

سبحانی تصریح کرد: موضوع آنتی دامپینگ که توسط اتحادیه اروپا مطرح شد به‌ طور قطع با توانمندی کشور ایران در زمینه فولادسازی رابطه مستقیم دارد و این نشان‌دهنده اهمیت جایگاه کشور ایران در بازار جهانی فولاد است.

 

* تعیین قیمت حداقل برای صادرات فولاد به اروپا

وی تأکید کرد: بعد از بررسی‌های صورت گرفته قرار بر این شد که تولیدکنندگان به‌ منظور صادرات فولاد به اتحادیه اروپا از قیمت کف تعیین‌شده تبعیت کنند و هر تولیدکننده‌ای که زیر قیمت کف تعیین‌شده اقدام به صادرات محصول خود به اتحادیه اروپا کند، می­بایست مابه التفاوت آن را به عنوان تعرفه پرداخت نماید.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اعلام جایگاه کشور ایران در میان تولیدکنندگان فولاد جهان خاطرنشان کرد: کشور ایران در مرتبه چهاردهم قرار گرفته و در سال 95 موفق به صادرات 6 میلیون تن فولاد شده است که نسبت به دوره مشابه سال 94، به میزان 1.8 میلیون تن افزایش را تجربه کرده است.

سبحانی اذعان کرد: طبق افق چشم‌انداز 1404 کشور ایران حرف اول را در منطقه خواهد زد و همین امر باعث نگرانی اتحادیه اروپا از رشد تولید فولاد ایران و افزایش توان صادراتی این کشور شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان با اشاره به ظرفیت‌های کشور ایران در زمینه تولید فولاد اظهار کرد: جمهوری اسلامی امروز از ذخایر غنی سنگ آهن، انرژی و گاز فراوان، نیروی انسانی جوان، مبتکر و متخصص برخوردار است و می‌تواند با بسیاری از کشورها در این عرصه رقابت کند.

 

* آخرین جزئیات از کارشکنی مجدد اروپایی­ها در صادرات فولاد ایران

در ادامه علیرضا منصوری به تشریح کامل ادعای دامپینگ فولاد مبارکه در بازارهای اروپا پرداخت و اظهار کرد: در سال 94 بحرانی در بازار فولاد شروع شد که نقش اصلی را تولیدکنندگان چینی بازی کردند و کشور چین به دنبال مازاد عرضه ای که داشت وارد بازارهای جهانی شد و هر روز محصولات فولادی را با قیمت کمتری وارد بازارهای اروپا کرد.

وی در همین راستا افزود: این کاهش قیمت به میزانی ادامه داشت که قیمت محصول کلاف گرم از 550 دلار به 250 دلار در بازارهای جهانی کاهش یافت.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه به مقایسه تولید سالانه فولاد در کشور چین و کشور ایران پرداخت و گفت: چین سالانه 800 میلیون تن فولاد تولید می­کند که این میزان برای تمام شرکت­های تولیدکننده فولاد در ایران 17 میلیون تن است و این نشان دهنده آن است که لیدر بازار کشور چین است.

 

* مازاد تولید فولاد چین گریبان­گیر دنیا شد

منصوری تصریح کرد: مازاد تولید فولاد چین تنها بازار اروپا را تحت تأثیر قرار نداد و این بحران به بازارهای آسیایی و حتی بازار ایران نیز سرایت کرد و تولیدکنندگان داخلی را با معضل نبود تقاضا مواجه کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان فولاد مبارکه نیز موفق به فروش محصولات خود در بازار داخلی نشد و بسیاری از صنایعی که خریدار محصولات فولاد مبارکه بودند ترجیح دادند از محصولات کشور چین که ارزان تر است، خریداری کنند.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: در این شرایط دو راه کار پیش روی فولاد مبارکه بود؛ به دلیل اشباع بازار داخل از محصولات چینی یا باید اقدام به صادرات محصولات میکرد یا خط تولید فولاد مبارکه را متوقف می­کرد.

منصوری تأکید کرد: در این شرایط شرکت فولاد مبارکه به منظور تداوم فعالیت تولید خود تصمیم به افزایش صادرات محصولات گرفت تا مازاد عرضه به وجود آمده در داخل کشور را از طریق صدور محصولات به خارج از کشور جبران کند.

 

* پیروی از قیمت­های جهانی برای ادامه حضور در بازار

وی با اشاره به در دست گرفتن بازارهای خارجی توسط تولیدکنندگان چینی اذعان داشت: در این شرایط فولاد مبارکه و سایر کشوها به منظور صدور محصولات خود باید از نرخی که توسط تولیدکنندگان چینی برای فروش فولاد تعیین شده بود، تبعیت می­کردند تا بتواند محصولات خود را عرضه کنند.

منصوری خاطر نشان کرد: در این شرایط حساسیت کشورها در رابطه با صادرات فولاد افزایش یافت بطوریکه اکثر کشورها اقدام به وضع تعرفه وارداتی کردند و در نهایت منجر به این شد که در سال 2016 بیش از 150 مورد آنتی دامپینگ توسط کشورهای مختلف بر علیه کشور دیگر وضع شد.

 

* چین متهم اول دامپینگ

وی اضافه کرد: کشورهای اروپایی که بیشترین نگرانی را از صادرات ارزان قیمت محصولات فولادی داشتند، در مرحله اول علیه چین اعلام آنتی دامپینگ کردند و در ادامه نیز این اقدام را بر علیه صادرکنندگان عمده بعدی که شامل روسیه، اوکراین، ایران، برزیل و صربستان می شد، انجام دادند.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: کشورهای اروپایی در اولین مرحله با وضع تعرفه 18 درصد تا 36 درصد برای محصولات چینی، از ورود محصولات ارزان قیمت این کشور به اتحادیه اروپا جلوگیری به عمل آوردند.

منصوری زمان اعلام آنتی دامپینگ برعلیه شرکت فولاد مبارکه را اول تیرماه سال 95 اعلام کرد و بیان داشت: در این شرایط به منظور بررسی واردات فولادی که توسط این 5 کشور به اتحادیه اروپا صورتگرفت، بازه زمانی یک ساله که از تاریخ اول تیرماه سال 94 تا آخر خرداد ماه سال 95 بود به عنوان مبنای زمانی تعیین شد.

وی ادامه داد: در آبان ماه سال گذشته کارشناسانی از کمیسیون اروپا برای بررسی اطلاعات ارائه شده به فولاد مبارکه مراجعه کردند و دفاعیات لازم به آن­ها ارائه شد که در نتیجه دفاعیات کمیسیون تصمیم به ثبت واردات از کشورهای مذکور به منظور عطف به ماسبق کردن تعرفه نمود ولیکن ایران را از فرآیند فوق معاف نمود.

 

* قیمت حداقل واردات به اروپا 472 یورو اعلام شد

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه اصفهان  در رابطه با نتیجه این اقدامات گفت: بر اساس آخرین اقدامی که توسط اتحادیه اروپا صورت گرفت، قرار بر این شد که به جای وضع تعرفه، به منظور حمایت از صنایع داخلی بحث قیمت حداقل واردات (MIP) مطرح شود.

منصوری در توضیح این تصمیم گفت: بر همین اساس هر کشوری که در نظر دارد محصولات خود را به اتحادیه اروپا صادر کند، باید از حداقل قیمت تعیین شده که در حال حاضر 472 یورو است، تبعیت کند و در صورت ورود محصول به این اتحادیه با قیمت پایین تر مابه التفاوت آن باید به عنوان تعرفه پرداخت شود.

وی با بیان اینکه این تصمیم منافع شرکت فولاد مبارکه را نیز به دنبال دارد؛ تصریح کرد: در ادامه فرآیند منتظر اعلام نظر نهایی کمیسیون اروپا هستیم.

 

* تأمین نیاز داخل اولویت همیشگی فولاد مبارکه

منصوری تأمین مواد اولیه صنایع داخلی وابسته به فولاد مبارکه را یکی از رسالت­های مهم این شرکت دانست و بیان داشت: در شرایط کنونی امکان صادرات محصولات این شرکت به کشورهای دیگر مهیا است اما به دلیل تأمین نیاز داخل، مازاد عرضه­ای برای صدور محصولات وجود ندارد.

وی تأکید کرد: صادرات محصولات فولاد مبارکه همواره در قیمت­های جهانی و در برخی موارد بالاتر از قیمت­های جهانی صورت گرفته است که این واقعیت در آمار صادرات محصولات این شرکت مشهود است.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پایان به کیفیت محصولات تولید شده در این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: وجه تمایز محصولات فولادی تولید شده در شرکت فولاد مبارکه با نمونه­های خارجی آن، کیفیت محصولات است که همین امر باعث شده تا همواره متقاضی برای خرید محصولات فولاد مبارکه در سراسر دنیا وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟