طرح توسعه تولید گازوییل تا پایان سال ۹۶ و طرح توسعه التقاط روغن احتمالا تا ماه دیگه بهره بهره برداری می شود

سالاری مسئول بخش مهندسی طرح های شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص زمان بهره برداری از پروژه تولید گازوییل یورو۴ گفت: طرح توسعه تولید گازوییل یورو۴ شرکت، طبق برنامه باید تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد. طرح توسعه بنزین یورو۴ نیز در سال جاری آغاز خواهد شد؛ اما بهره برداری از آن در سال های آینده انجام خواهد شد. از میان طرح های توسعه پالایشگاه تبریز، زمان بهره برداری از طرح توسعه التقاط روغن نزدیک تر بوده و احتمالا یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

بهره برداری از طرح ها بر سودآوری شبریز موثر است

احمدی مدیر فروش «شبریز» در همین راستا به بورس۷ گفت: در حال حاضر بخشی از بنزین و گازوییل تولیدی شرکت از نوع یورو۴ و بخشی از نوع معمولی می باشد. طرح هایی در دست انجام است که با بهره برداری از آنها، کل بنزین و گازوییل تولیدی پالایشگاه به نوع یورو۴ ارتقا خواهند یافت. با توجه به اینکه نرخ خرید بنزین و گازوییل یورو۴ از نوع معمولی آن گران تر است، بهره برداری از این طرح های توسعه، در سودآوری «شبریز» موثر خواهد بود.

 

پالایشگاه ها و جایگاه عرضه مستقیم سوخت

احمدی در رابطه با طرح برند سازی بنزین پالایشگاه ها و راه اندازی جایگاه های اختصاصی اظهار داشت: دولت در نظر دارد در آینده پخش بنزین را خصوصی کرده و به پالایشگاه ها واگذار نماید. بدین ترتیب پالایشگاه ها باید پس از دریافت مجوزهای لازم، اقدام به راه اندازی جایگاه نماید و یا برخی جایگاه های فعلی را در اختیار گیرند و بنزین تولیدی خود را مستقیما عرضه کنند. به همین منظور طرح برند سازی پالایشگاه ها شکل گرفت. قطعا با توجه به حساسیت بازار، اجرایی شدن این طرح زمان بر بوده و در مراحل مختلف انجام خواهد شد.

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟