"کارایی بازار کالای یک کشور، یکی از شاخص های رقابت پذیری جهانی است."

ارتقا سطح کیفی و کمی بورس کالای ایران می تواند این شاخص را در اقتصاد کشور بهبود دهد.

 مجمع جهانی اقتصاد  که بیش از سه دهه است که بر رقابت­های اقتصادی در سراسر جهان نظارت می­کند و مسئولیت برگزاری اجلاس اقتصادی داووس را هم بر عهده دارد، از سال 2005 اقدام به انتشار گزارشی از وضعیت رقابت در کشورهای مختلف جهان می­کند. این مجمع در تازه­ترین گزارش رقابت­پذیری جهانی  که مربوط به سال­های 2014 و 2015 میلادی است، اقتصاد 144 کشور جهان را بررسی و رده­بندی کرده است.

ایران به لحاظ رقابت­پذیری در بین 144 اقتصاد جهان، رتبه 83 را به خود اختصاص داده است.

تعیین رتبه رقابت­پذیری کشورها در این گزارش بر اساس 12 رکن عمده انجام می­شود که به ترتیب عبارت­اند از: نهادها، زیرساخت­ها، فضای اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی، آموزش عالی و حرفه­ای، کارایی بازار کالا، کارایی بازار کار، توسعه بازار مالی، آمادگی تکنولوژیک، اندازه بازار، تبحر و پیشرفته بودن بنگاه­های تجاری و نوآوری.

در تنظیم این گزارش رتبه ایران در کارایی بازار کالا 109 با امتیاز 3.99 می باشد که رتبه بسیار پایینی است.

حتی همان­طور که در شکل مشاهده می شود وضعیت کشورمان در میان کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و پاکستان، از نظر شاخص کارایی بازار کالا، وضعیت مناسبی نیست.

یکی از شاخص­هایی که در رکن کارایی بازار کالایی در نظر گرفته می­شود، هزینه های سیاست های بخش کشاورزی است. در میان 144 کشور مورد بررسی این گزارش مربوط به سال 2014 و 2015 رتبه ایران در این شاخص 104 گزارش شده است.همچنین یکی دیگر از شاخص هایی که در رکن کارایی بازار کالایی در نظر گرفته می شود، پیچیدگی در بخش خرید است که از منظر این شاخص وضعیت ایران مطلوب تر است و در رتبه 50 قرار دارد.

لزوم توجه به بورس کالا و بهبود کیفی و کمی آن جهت  بهبود این دو زیر شاخص و بهبود رکن کارایی بازار کالا، دارای اهمیت فراوان می باشد که در این راستا حمایت های دولت و مجلس می تواند بسیار راهگشا باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟