بازار پلی اتیلن در میان مدت

زنگ خطر برای تولیدکنندگان پلی اتیلن

بزرگ‌ترین موسسه ارائه‌دهنده اطلاعات مربوط به بازار پتروشیمی در دنیا در گزارشی به «موج دوم توسعه صنعت پتروشیمی» در آمریکا پرداخته است. یک جنبه از این گزارش، زنگ خطر را برای تولیدکنندگان پلی اتیلن در ایران به صدا در می‌آورد. تولید محصولات پتروشیمی در آمریکا به شدت در حال افزایش است و بنا به برآورد ICIS تا سال ۲۰۲۰ به ظرفیت تولید پلی اتیلن در آمریکا، نسبت به آخر سال ۲۰۱۶، ۱۰.۷ میلیون تن در سال اضافه خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از نکونیوز، کاهش قیمت نفت و به تبع آن قیمت محصولات پتروشیمی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ باعث شد تا بسیاری از پروژه‌های پتروشیمی در آمریکا بایگانی شوند یا مورد تردید قرار گیرند. اما افزایش نسبی قیمت نفت باعث شده است تا «موج دوم توسعه صنعت پتروشیمی» در آمریکا آغاز شد.

گزارش موسسه ICIS نشان می‌دهد پروژه‌های عظیمی در آمریکا در حال ساخت و یا تصمیم‌گیری نهایی است که برخی از آن‌ها در اواخر سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری می‌رسند و مابقی تا ابتدای دهه ۲۰۲۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.

اکثر این پروژه‌ها بازار پلی اتیلن را هدف گرفته‌اند و شرکت‌های بسیار بزرگی نظیر اکسان موبیل، شورون، داو کمیکال، سابیک عربستان، ساسول، شل، لیوندل‌بازل، توتال، پی تی تی گلوبال کمیکال و نُوا کمیکال به تنهایی یا به صورت جوینت ونچر در آن‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

توتال با همکاری نوا کمیکال یک مجتمع پلی اتیلن با ظرفیت یک میلون تن در سال در پورت آرتورِ ایالت تگزاس خواهد ساخت که تا انتهای سال ۲۰۲۰ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شل یک مجتمع پلی اتیلن با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال در پنسیلوانیا می‌سازد که تا ابتدای سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

سابیک و اکسان موبیل به صورت جوینت ونچر دو واحد تولید پلی اتیلن با ظرفیت ۱.۸ میلیون تن در سال (به همراه MEG) خواهند ساخت.

از آخر سال ۲۰۱۷ رفته رفته ظرفیت تولید پلی اتیلن در آمریکا، افزایش قابل توجهی خواهد یافت. تنها در سال ۲۰۱۷، ۳.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن در آمریکا اضافه خواهد شد. مجموع ظرفیت اضافه شده به تولید پلی اتیلن در آمریکا در سه سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به ۶.۱ میلیون تن در سال خواهد رسید. تحلیل موسسه ICIS حاکی از این است که تا سال ۲۰۲۲، ظرفیت اضافه شده به تولید پلی اتیلن در آمریکا، نسبت به انتهای ۲۰۱۶، به ۱۰.۷ میلیون تن در سال خواهد رسید.

این میزان از تولید پلی اتیلن در آمریکا کافی است تا به حاشیه سود در این صنعت فشار زیادی وارد کرده و قیمت پلی اتیلن را کاهش دهد.

در حال حاضر ظرفیت تولید پلی اتیلن در ایران ۵ میلیون تن در سال است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در سال ۲۰۲۰ ظرفیت توليد پلي اتيلن ايران به حدود ۸ ميليون تن در سال می‌رسد. پلی اتیلن به دلیل سودآوری‌اش در سال‌های گذشته سهمی مهم در توسعه صنعت پتروشیمی داشته است. اما این روند احتمالاً در میان مدت تغییر خواهد کرد. افزایش چشمگیر تولید پلی اتیلن در آمریکا بر قیمت این محصول تأثیر خواهد گذاشت و سودآوری تولید این محصول را کاهش خواهد داد.

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟