۳ سیبل تک نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران

تک نرخی شدن ارز یک استراتژی اقتصادی محسوب می شود که راه اقتصاد سالم را هموار می سازد و البته تبعاتی چون بالا رفتن نرخ ارز از مسائلی است که در این رابطه ذهن وارد کنندان و تولید کنندگان داخلی را به خود مشغول کرده است

تک نرخی شدن ارز یک  استراتژی اقتصادی محسوب می شود که راه اقتصاد سالم را هموار می سازد و البته تبعاتی چون بالا رفتن نرخ ارز از مسائلی است که در این رابطه ذهن وارد کنندان و تولید کنندگان داخلی را به خود مشغول کرده است. به هر حال تصمیم تک نرخی شدن ارز قطعی است و این امر حتما تاثیرات خود را روی مولفه های تورم، واردات، صادرات و درآمدهای دولت خواهد گذاشت. در این رابطه کارشناسان معتقدند مسیر تک نرخی شدن ارز مسیری است که باید بسیار پیش از این و به سرعت پیموده می شد و این در حالی است که تجربه های پیشین در این حوزه نیز به صورت مستمر موفق نبوده اند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفت: سیاست های تک نرخی شدن ارز به  نحوه مدیریت و کاربرد صحیح و مؤثر سیاست بستگی دارد. در این راستا دو سیاست تدریجی و یک باره را در پیش رو داریم. مهم آن است که کدام یک از این سیاست ها کم ترین آثار و نوسانات را به دنبال دارد. برای مثال در دو سال گذشته برای جلوگیری از اثرات منفی نرخ ارز متناسب با میزان حساسیت هر کالا در سبد مصرفی خانوار به تدریج کالاهایی که توان ورود به بازار ارز آزاد را داشته اند به این بازار هدایت شده اند و حال برخی کالاها با ارز مبادلاتی و برخی با ارز متقاضی وارد بازار می شوند. بنابراین پیش بینی می شود سیاست تدریجی اثار تورمی کمتری را به دنبال داشته باشد.

دکتر سبحانی، دیگر کارشناس حوزه اقتصاد می گوید تک نرخی شدن ارز  موجب بالا رفتن نرخ ارز مبادله ای و کندی چرخ تولید داخلی می شود و می توان چنین نتیجه گرفت که  با تک نرخی شدن ارز، قیمت ارز مبادلاتی افزایش پیدا می‌کند و به سمت قیمت ارز بازاری حرکت می‌کند. این باعث می‌شود که واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای گران‌تر شود. پس اگر هدف دولت حمایت از تولید ملی است باید از گران شدن ارز که باعث گران شدن واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای می‌شود جلوگیری کند و این نشان می دهد بالا بردن نرخ ارز با هدف حمایت از تولید مغایرت دارد.

لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در این باره گفت: در حال حاضر با توجه به قرار داشتن سیاست ارز تک نرخی در دستور کار دولت و بانک مرکزی، به نظر می رسد با ورود بانک ها به بازار آزاد ارز دو مشکل برای صادرکنندگان و سپرده های ارزی در وهله اول حل شود. وی افزود مهم ترین نکته در این رابطه این است که صادرکننده یا واردکننده می توانند منابع ارزی مورد نیاز خود را از بانک ها تامین نمایند و این گامی در جهت ارز تک نرخی به شمار می آید. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در زمینه نتایج ابلاغیه بانک مرکزی در حمایت صادرات گفت: اصولاً صادرکننده به دلیل اینکه در فرایند تولید یا صادرات قرار دارد عموماً با کمبود منابع مالی مواجه است و میلی به سپرده گذاری منابع ندارد.

لاهوتی افزود: ورود بانک ها به بازار ارز آزاد این امکان را برای صادرکنندگان ایجاد می کند که بتوانند وجوه ارزی خود را در حساب بانکی خودشان دریافت کنند و اگر هم نیاز به معادل ریالی منابع خود دارند، وجوه مورد نظر را  با نرخ واقعی از بانک ها دریافت کنند.

در این بین سیده فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این باره خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین آرزوهای بخش خصوصی تک نرخی شدن ارز است که امیدواریم به زودی محقق شود. به گفته او، هم اکنون در محاسبه قیمت تمام شده صادرات چندین نرخ برای ارز تعریف شده که این امر تاثیر غیرپایداری برای وضعیت صادراتی ایجاد می کند. وی همچنین گفت: چند نرخی بودن ارز منجر به ایجاد و افزایش رانت می شود که برای وضعیت اقتصادی کشور نیز بسیار ناخوشایند است.لذا بهتر است زودتر از موعدی که دولت برای ان تعریف کرده این اتفاق ببفتد.

سهیلا جلودارزاده عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز اشاره به اینکه شفافیت  و ساده شدن کار مهمترین دستاورد اقتصادی تک نرخی شدن ارز است گفت: وقتی اقتصاد پیچیدگیهای غیر ضروری خودش را حذف کند درصد مشارکت مردم افزایش می یابد و علاقه مندی و همکاری آحاد مردم جنبه عملی پیدا می کند و در نهایت درک عمومی از اقتصاد بالا می رود.

جلودارزاده گفت: تک نرخی شدن ارز می تواند از یک سو جلوی رانت خواهی ها و بی عدالتی ها را بگیرد و از سوی دیگر بخش خصوصی با تک نرخی شدن ارز می توان با خیال راحت و اعتماد به شرایط مناسب اقتصادی فعالیت کرد. ممکن است مشکلاتی در شروع تک نرخی شدن از جمله تامین منابع مالی مورد نیاز پیش بیاید که دولت پیش بینی لازم را برای مواجهه با آن کرده است. وی حمایت از تولید داخلی و صادرات را موجب کاهش تنش های آغاز تک نرخی دانست و اظهار امیدواری کرد این طرح چشم انداز روشنی را در اقتصاد ایران باز کند.

 

 

 

منبع : اگزیم نیوز

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟