وضعیت دلار در ماههای آینده به چه صورت است

روز گذشته در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، ارزش دلار در برابر یورو و ین کاهش یافت زیرا خبرهایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد منفی بود و نیز تدابیر اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی ژاپن برای حمایت از رونق اقتصاد این کشور، کمتر از میزانی بود که انتظار می رفت. اما آیا روند تغییرات ارزش دلار و دو ارز معتبر دیگر یعنی ..

ین و یورو به همین شکل باقی خواهد ماند یا آنچه روز جمعه رخ داد زودگذر است؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

 

هفته پیش، نشست بانک مرکزی آمریکا، نشست بانک مرکزی ژاپن و داده های اقتصادی از این دو کشور عوامل اصلی تحولات در بازار دلار و ین بودند.

هفته گذشته تا روز جمعه، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد اما روز جمعه شاهد افول 0.9 درصدی ارزش دلار در برابر ارز واحد اروپایی بودیم. گزارش وزارت دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا درباره وضعیت شاخص های اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سبب شد ارزش دلار کاهش یابد.

گزارش روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم امسال در مقیاس سالانه 1.2 درصد رشد کرده است. این رقم در مقایسه با پیش بینی اقتصاددان ها یعنی رقم 2.6 درصد بسیار پایین تر بود. از سوی دیگر نرخ رشد در سه ماهه اول 0.8 درصد اعلام شد. بدین ترتیب اقتصاد آمریکا در نیمه اول امسال تنها یک درصد رشد کرده است.

گزارش منفی وزارت بازرگانی آمریکا از وضعیت شاخص های اقتصادی در سه ماهه دوم سبب شد ارزش دلار در برابر یورو کاهش یابد. اما میزان کاهش زیاد نبود و نیز تحلیلگران معتقدند عملکرد دلار در هفته ها و ماه های آینده مثبت خواهد بود.

طی ماه های اخیر اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و این امر سبب شده بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ‌های بهره آمادگی داشته باشد. اما همه پرسی ماه پیش در انگلستان سبب شد نگرانی هایی درباره تاثیر منفی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا پدید آید و تحلیلگران به این نتیجه برسند که برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق خواهد افتاد.

اما در یک ماهی که از این همه پرسی گذشته تغییر منفی بزرگی در شاخص های اقتصادی منطقه یورو و آمریکا مشاهده نشده است. بویژه بازار کار آمریکا در وضعیت امیدبخش باقی مانده است. برخی خبرها از اقتصاد منطقه یورو که به ماه جاری میلادی یعنی دوران پس از همه پرسی مربوط بوده منفی نبوده است. با توجه به این واقعیت، برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا طی ماه های آینده نرخ های بهره را بالا خواهد برد. این عاملی برای رشد ارزش دلار است.

روز گذشته نشست بانک مرکزی ژاپن برگزار شد و در آن تدابیر جدید حمایتی که از سوی این نهاد اعلام شد کمتر از میزانی بود که انتظار می‌رفت. در نتیجه ارزش ین رشد کرد. بدین ترتیب شاهد افول ارزش دلار در برابر یورو و ین بودیم اما مثبت بودن افق اقتصاد آمریکا و تداوم برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن سبب می‌شود عملکرد دلار در آینده مثبت باشد.

در زیر نمودار تغییرات نرخ رشد اقتصاد آمریکا در چند فصل احیر نشان داده شده است:

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟