پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی در یادداشتی بررسی کرد :

استفاده از مفهوم HSE در پروژه سیتی سنتر اصفهان ، الگویی برای سایر پروژه ها ، بالاخص بخش انرژی کشور

پروژه سیتی سنتر اصفهان اگر نگوییم در سطح جهان ، حداقل در سطح خاورمیانه و ایران از پروژه های بسیار موفق بوده است که توانسته است جایگاه شهر اصفهان را در کنار سنت حاکم ، به سمت و سوی فضای مدرنیته نیز سوق دهد .

 امروز در این پروژه بزرگ ملی حادثه ای اتفاق افتاد که درآن قسمت کوچکی از پروژه دچار حریق شد . در این نوشتار قصد نداریم در مورد علت حادثه صحبت نماییم بلکه قصد داریم به زوایای پنهان بعد از وقوع حادثه اشاره نماییم .

پروژه های زیادی در سطح کشور ممکن است اسیر حریق گردند کما اینکه امسال چندین پروژه دچار این حادثه ناگوار گردیده اند . از آتش سوزی برج تجاری سلمان مشهد و برج اداری مسکونی تهران گرفته تا آتش سوزی عظیم در پتروشیمی بوعلی سینا و خطوط انتقال خط اتیلن غرب کشور .

 موردی که در این گونه پروژه ها بر آن بسیار تأکید شده است استفاده از مفاهیم HSE و مدیریت بحران است. یکی از موضوعات HSE ، ایمنی (S) می باشد . درهر پروژه یک سری مخاطرات ایمنی وجود دارد که در صورت عدم رفع ، آن مخاطرات ممکن است منجر به حوادثی شود. در زمینه ایمنی در پروژه ها ، مسائل گسترده ای مطرح می شود که خود شامل چند دسته است. دسته اول مربوط به ایمنی در عملیات می باشد که خود شامل حفاری، کار در ارتفاع، جوشکاری و برشکاری، ایمنی ماشین آلات و… می باشد. دسته دوم مربوط به ایمنی در پروژه ها است که شامل ایمنی انبار، مدیریت حریق، محصورسازی، علائم هشداردهنده و … می باشد. و دسته سوم شامل ایمنی اشخاص در پروژه ها می باشد که شامل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی است.

در مورد پروژه سیتی سنتر اصفهان عملكرد سيستم اطفای حريق پروژه در رعایت و توجه به دسته دوم از مفهوم ایمنی در HSE ، همچنین در کنار آن مدیریت بحران توسط مدیر مجموعه و تلاش مردان جان بر كف آتش نشاني توانست از وقوع حوادث ناگوار انسانی و مالی در پروژه جلوگیری کند و تجارب بدست آمده از این حادثه توانست الگوي مثبتی براي سایر پروژه های کشور باشد .

شاید بسیاری از این مفاهیم در ابتدای امر هزینه زا به نظر بیایند اما توجه به این مفاهیم در مدیریت ریسک پروژه ها بسیار مهم است . شرکت های بیمه نیز که ممکن است در این قبیل پروژه ها اقدام به بیمه پروژه نمایند ، باید به اجرای این اصول در پروژه ها نظارت بیشتری انجام داده تا در مورد مدیریت ریسک این پروژه ها موفق تر عمل نمایند  و در تخمین احتمال وقوع حوادث دچار خطای کمتری گردند .  

میثم باقری کوپایی – عضو هیأت مدیره و مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن و مدرس دانشگاه

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟