شاخص آزادی تردد شهروندان یک کشور در سایر کشورهای جهان

این شاخص آزادی تردد شهروندان یک کشور در سایر کشورهای جهان بدون نیاز به اخذ ویزا را اندازه گیری می کند و بالا بودن آن بمعنای ارتباط دوستانه تر و گسترده تر آن کشور با سایر کشورهای جهان است.

 

 

 

 

 

✏️در فهرست منتشر شده موسسه هنلی و همکاران در سال 2016، نام کشور آلمان در صدر دیده می شود و این بدان معناست که شهروندان این کشور می توانند آزادانه و بدون دریافت روادید به کشورهای بیشتری (177 کشور) سفر کنند. بر اساس این فهرست، کشورهای اروپایی برای سومین سال متوالی  جایگاههای نخست را به خود اختصاص داده اند. 

 

✏️همچنین در سال 2016 گذرنامه سوئدی با عدم نیاز به روادید برای ورود به 176 کشور جهان در رتبه دوم فهرست معتبرترین گذرنامه های جهان قرار گرفته است. بریتانیا نیز که از سال 2013 تا سال 2015 در صدر قرار داشت، در رتبه بندی سال 2016 به رتبه سوم نزول پیدا کرده و در کنار کشورهایی چون فنلاند، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا قرار گرفته است.

 

✏️ایالات متحده آمریکا نیز که در رتبه بندی سال 2015 در جایگاه دوم قرار داشته، در سال 2016 به رتبه چهارم نزول پیدا کرده است. گذرنامه ایالات متحده آمریکا در کنار گذرنامه های بلژیک، دانمارک و هلند با عدم نیاز به دریافت روادید برای ورود به 174 کشور جهان در رتبه چهارم قرار دارد. 

 

✏️در این فهرست شهروندان کشور ایران بدون دریافت روادید می¬توانند تنها به 37 کشور دنیا سفر کنند و به همین دلیل نام کشور ایران در رتبه 98 در کنار کشورهایی چون اریتره، اتیوپی، نپال، فلسطین و سودان قرار گرفته است.    

 

✏️در پایین این رتبه بندی (رتبه 104)  نیز نام افغانستان به چشم می خورد.  شهروندان این کشور می توانند به 25 کشور جهان بدون نیاز به دریافت روادید سفر کنند. گذرنامه پاکستان با عدم نیاز به روادید برای ورود به 25 کشور جهان در رتبه 103 قرار داشته و عراق با 30 کشور پیش از آن قرار دارد. 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟