با ابلاغیه جدید وزیر صنعت:

تمام کالاها از قیمت گذاری دولت خارج می‌شوند/ نان و شیر مستثنی

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی از ابلاغیه جدید وزیر صنعت مبنی بر خروج قیمت گذاری تمام کالاها به جز نان و شیر خبر داد و گفت: اجرای طرح نظارت حداقل با سازمان امور مالیاتی است تا تخلفی صورت نگیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از بورس پرس، کاوه زرگران درباره برداشته شدن قیمت مصرف کننده برخی کالا‌ها به تسنیم گفت: این اقدام معقول و سنجیده‌ای است و نشان از تسلط وزیر جدید صنعت به مقوله بازار دارد.

وی بابیان اینکه از دو سال قبل قرار بود قیمت‌گذاری کالاها برداشته شود افزود: برنامه‌ریزی‌شده بود برداشته شدن قیمت مصرف‌کننده برای همه کالاها باشد اما روش پله‌ای که شریعتمداری در نظر گرفته نیز مناسب است.

دبیر این انجمن ادامه داد: بر این اساس قرار بود کلیه کالاها به غیر از نان، آرد، ماست و شیر از شمول قیمت گذاری خارج شود و به صورت عرضه و تقاضا در بازار عرضه شود. در آن زمان این مهم در پیش جلسه شورای اقتصاد مطرح شد اما در جلسه نهایی از دستور کار خارج شد.به نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفته این برنامه را به‌صورت بخش بخش به مرحله اجرایی در بیاورد.

زرگران گفت: خرده‌فروشان، توزیع‌ و تولیدکننده هرکدام سودی دریافت می‌کنند و در صورتی که مردم از عمده‌فروشی خرید کنند باید کالا را به نرخ پایین‌تری خریداری کنند اتفاقی که اکنون در برخی از هایپر مارکت ها روی می‌دهد اما باید در همه آنها به این شکل باشد.بر این اساس تولید کننده نرخ را برای عرضه کننده فاکتور می کند و فروشگاه های نیز موظف به ارائه محصول با سود در نظرگرفته شده، هستند.

وی تاکید کرد: این اتافاق باعث می شود دسترسی مردم به خوارکی ها در عمده فروشی یا همان هایپر مارکت ها 10 تا 20 درصد ارزان تر شود. تخفیف های که اکنون نیز به مصرف کننده در برخی از کالاها ارائه می شود مربوط  به همین امر است اما از این پس ارزان فروشی باید در همه کالاها روی دهد.از طرفی تخفیف های حجمی و فصلی که تولید کنندگان به عرضه کنندگان ارائه می کنند هم به جای فروشگاه داران به مصرف کنندگان می‌رسد .

زرگران در پاسخ به سوال با اجرای این طرح نظارت حداقلی بر قیمت ها در شرایط موجود از بین نخواهد رفت گفت:سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد، قانون مالیات بر ارزش افزوده را با نصب صندوق های مکانیزه فروشگاه هایی به مرحله اجرایی درآورد که بر این اساس قیمت تمام کالا ها ثبت می شود و هر کالایی که بیشتر از قیمت مورد نظر فروخته شود به راحتی توسط یک نرم افزار قابل پیگیری است.

بر اساس ابلاغیه موجود، قرار است این طرح از ابتدای مهر ماه اجرا شود و اجرای آن نگرانی‌هایی را بابت افزایش قیمت محصولات مصرفی مردم ایجاد کرده است.

 

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟