صادرات پتروشیمی ایران به ترکیه عادی شد

گمرک اعلام کرد در پی معلق شدن لزوم اخذ تاییدیه گواهی مبدا کالاهای پتروشیمی ایران در گمرک ترکیه صادرات پتروشیمی به این کشور به روال عادی بازگشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از بورس پرس گمرک اعلام  کرد، رایزن بازرگانی ترکیه پس از دیدار و گفت و گو با مسئولان گمرک ایران در تهران از معلق شدن اخذ تاییدیه گواهی مبدا اقلام صادراتی پتروشیمی ایران توسط ترکیه خبر داد.

در جریان جلسه مشترکی میان مدیر کل و کارشناسان دفتر بین الملل گمرک ایران با گورسل رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران و هیات همراه برگزار و در خصوص علل لزوم اخذ تاییدیه فاکتور و گواهی مبدا اقلام صادراتی توسط کنسولگری ترکیه بحث و مشکلات صادرکنندگان ایرانی به طرف مقابل اعلام شد.

گورسل اعلام کرد: پس از پیگیری و دریافت نامه اعتراضی گمرک ایران به گمرک ترکیه،  موضوع اخذ تاییدیه گواهی مبدا کالاهای پتروشیمی در گمرک ترکیه معلق شد.

وی در رابطه با علل این اقدام ترکیه توضیح داد: دلیل این اقدام دریافت گواهی مبدا با مهر کنسولگری ایران برای کالاهای ترکیه ای بود.

حسین کاخکی مدیر کل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک‌، آمادگی ایران را جهت برگزاری نشست‌های تخصصی برای بررسی مشکلات پیش آمده اعلام و مقرر شد طرف ترک مراتب را از دستگاه‌های ذیربط و مسئول مربوطه در اسرع وقت پیگیری و نتیجه را طی مکاتبه رسمی به گمرک ایران اعلام کند.

بنابراین گزارش ،طبق اعلام رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران موضوع لزوم اخذ تاییدیه کنسولگری ترکیه برای صادرات محصولات پتروشیمی و دیگر کالاهای ایرانی تا اعلام نتیجه قطعی استعلامات بعمل آمده از سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص ضرورت اخذ تاییدیه گواهی مبدا برای کالاهای ترکیه ای معلق شده است.

همچنین در این جلسه ضرورت پیشگیری از اتفاقات مشابه در روند مناسبات تجاری دو کشور مطرح و دو طرف بر اهمیت رفع موانع تجاری و تسهیل و توسعه تجارت میان ایران و ترکیه تاکید کردند.موضوع معلق شدن لزوم اخذ گواهی مبدا برای محصولات پتروشیمی ایران از گمرک بازرگان استعلام شد که مسئولان گمرک بازرگان نیز این موضوع را تایید و اعلام کردند که صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه طبق روال  قبلی انجام می شود.

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟