عضو هیأت مدیره کارگزاری بانک مسکن مطرح کرد:

امکان راه اندازی بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در بستر معاملاتی بازار فرابورس ایران وجود دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی ،میثم باقری کوپایی عضو هیأت مدیره کارگزاری بانک مسکن معتقد است که امکان راه اندازی بازار الکترونیکی طرح های عمرانی در کشور در بستر معاملات بازار فرابورس ایران وجود دارد و نیازی به ایجاد بورس جدید در کشور و درگیر  اجراییات شدن یک سازمان دولتی در این زمینه نیست.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درتاریخ 15 اسفند ماه 1395 و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۶ بند الحاقی دو تبصره ۲۰ لایحه زیر را به تصویب رساندند که بر اساس آن به منظور بسترسازی عملی برای بهبود مدیریت طرح‌ها و تغییر از الگوهای سنتی به روش‌های نوین مانند «مشارکت عمومی و خصوصی» یا «واگذاری به بخش خصوصی»:

۱- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ظرف مدت یک‌ماه از تصویب این قانون، بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی را ایجاد نماید و ظرف مدت مذکور پنجاه تا یکصد طرح یا پروژه‌ مستقل دارای حداکثر امکان بهره‌گیری از روش‌های مزبور را به‌عنوان نمونه، در پایگاه مذکور معرفی و اطلاعات پایه‌ آنها را به‌صورت عمومی منتشر کند. این طرح‌ها یا پروژه‌ها باید دست کم از پنج فصل بودجه‌ای مختلف و به لحاظ ابعاد مالی شامل میزان متنوعی از سرمایه مورد نیاز باشند.

در بند 3 این مصوبه داریم :

تمامی مراحل فرآیند تشکیل قراردادهای موضوع این تبصره باید به‌صورت رقابتی، پیش‌بینی‌پذیر، شفاف در بستر پایگاه اطلاع‌رسانی بند (۱) همراه پاسخگویی و با قابلیت رسیدگی به اعتراضات صورت گیرد.

با توجه به راه اندازی انواع بورس ها در کشور جهت عمومی سازی انواع مناقصات و مزایدات دولتی و ایجاد فضای رقابتی و شفافیت در عرضه و تقاضا به همراه آماده نمودن بستر قوانین و مقررات رسیدگی به شکایات و اعتراضات در کمترین زمان ممکن، وبا توجه به نیاز به ضوابط اجرایی آماده برای اجرای این طرح که در فرابورس ایران ضوابط مشابهی برای این قبیل طرح ها در نظر گرفته شده است می توان مدل اجرایی این نوع مناقصات را به بازار فرابورس ایران منتقل نمود و ضمن استفاده از ظرفیت های فعلی بازار سرمایه جهت تامین مالی طرح ها ، اشنایی فعالان بازار سرمایه با انواع طرح های جدید دولت و استفاده از ظرفیت های بالقوه بورس کالای ایران جهت خرید محصولات مورد نیاز این طرح ها ( محصولات فلزی و سیمان و ... ) بازار بورس جدیدی در حوزه معاملات در کشور ایجاد ننمود.

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟