دامپینگ فولاد مبارکه در بازارهای اروپایی/یوروفر عصبانی از ارزان فروشی فولاد خام

فولاد مبارکه در حالی سال گذشته با فضاسازی چین، را به دامپینگ در بازار فولاد متهم کرد که انجمن فولاد اروپا درصدد شکایت از این شرکت، به دلیل ارزان فروشی و اختلال در بازارهای اروپایی است.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از تیتر شهر، فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع ورق‌های فولادی با زخامت‌های مختلف برای تامین نیاز داخلی و خارجی در کشور شناخته می شود اما عملکرد یک سال گذشته این شرکت در رابطه با مشتریان داخلی، تولید داخل و از سوی دیگر صاردات محصولات تمام شده فولادی را با چالش جدی روبرو ساخته است.

تک‌روی فولاد مبارکه و اختلال در بازار داخلی و خارجی با ارزان فروشی این شرکت سبب شده تا هم قیمت محصولات تمام شده فولاد داخلی گران‌تر از نرخ‌های جهانی، محاسبه شود و هم تولیدکنندگان خارجی به ویژه اروپایی این اقدامات اخیر فولاد مبارکه در صادرات ارزان محصولات خام فولادی را به عنوان دامپینگ در این بازار تلقی کنند.

تولید کنندگان داخلی از ارزان فروشی 40 درصدی فولاد خام این شرکت به مشتریان خارجی در مقایسه با مشتریان داخلی این شرکت گلایه دارند و این عملکرد فولاد مبارکه را ناشی از جوسازی رسانه‌ای سال گذشته شرکت برای فشار به مقامات دولتی برای افزایش تعرفه واردات می‌دانند.

فولاد مبارکه با هزینه های تبلیغاتی گزاف توانست نظر وزارت صنعت برای 5 برابر کردن تعرفه واردات فولاد خام را جلب کرده و در نهایت خود با گران فروشی به مشتریان داخلی، بازار داخل را وابسته به محصولات خود کند. اما از سوی دیگر فولاد مبارکه با استفاده از این فضا، محصولات خام فولادی را با تقریبا نصف قیمتی که به داخلی‌ها می‌فروشد به کشورهای اروپایی صادر کرد!.

فولاد مبارکه در حالی سال گذشته با این فضاسازی چین را به دامپینگ در بازار فولاد متهم کرد که انجمن فولاد اروپا درصدد شکایت از این شرکت، به دلیل ارزان فروشی و اختلال در بازارهای اروپایی است.

در بازار داخل نیز این شرکت در حال حاضر هر کیلو فولاد را با نرخ 1700 توان به مشتری داخلی عرضه می کند و این در حالیست که نرخ تمام شده هر کیلو فولاد برای صادرات در داخل نهایتا 1350 تا 1500 تومان است که این نرخ‌گذاری فولاد مبارکه برای مشتری‌های داخلی در نهایت، تولیدکننده داخلی و جایگاه صادراتی ایران را متضرر می کند.

هرچند مدیران فولاد مبارکه این انتقاد را تنها ادعا عنوان کرده اند و از باز بودن مسیر برای خرید داخلی از این شرکت خبر می دهند اما صورت های مالی این شرکت در سال 94 و مقایسه آن با سال 93 نشان می دهد، فروش داخلی فولاد مبارکه در پایان سال مالی 94، معادل ۵۷۹۸۳ میلیارد ریال بود که با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به سال مالی منتهی به 93، صحت این ادعاها را اثبات می‌کند.

همچنین فروش صادراتی این شرکت در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ رشدی معادل سه درصد را تجربه کرده که این بدان معناست فولاد مبارکه در مواجه با مشتری داخلی و خارجی، سود حاصل از ارزان فروشی به خارجیان را ترجیح داده است.

اما سوال اساسی اینجاست چرا فولاد مبارکه برای فروش محصولات به مشتریان داخلی از ساز و کار بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصولات خود استفاده می‌کند اما نرخ‌های صادراتی این شرکت در این بورس عرضه نشده و نمی‌شود؟!.

از طرف دیگر وقتی تولید فولاد خام در این شرکت به اندازه نیاز سالانه داخلی است و اگر فولاد مبارکه به تعهدات خود در قبال مشتریان داخلی پایبند است پس چرا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار افزایش 5 برابری تعرفه واردات مجبور به واردات 2 میلیون تن مواد اولیه برای نیاز صنایع پایین دستی مانند لوله و پروفیل شد در حالیکه در همان بازه زمانی، فولاد مبارکه 2 میلیون تن مواد اولیه خود را به کشورهای اروپایی صادر کرد!؟.

برآیند این ابهامات و بررسی کاهش صادرات محصولات تمام شده فولاد در کشور طی دو سال گذشته نشان می‌دهد، برآوردهای مالی مدیران فولاد مبارکه در تجارت با مشتریان خارجی با وجود ارزان فروشی برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری داشته و این شرکت در ازای ضرر به تولید ملی و جایگاه صادراتی ایران، سود بیشتر را برای خود ترجیح داده است.

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟