روسيه به هدف خود براي كاهش تورم رسيد

بانك مركزي روسيه اعلام كرد: با توجه به تداوم اجراي سياست‌هاي پولي در اين كشور و تلاش مسكو براي كاهش نرخ رشد قيمت كالاها در اين كشور سرانجام نرخ تورم در اين كشور به ميزان قابل توجهي كاهش يافت. 

الويرا نابيولينا رييس كل بانك مركزي روسيه سرانجام توانست به وعده خود در كاهش تورم اين كشور عمل كند.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از بلومبرگ، پس از آنكه بانك مركزي اين كشور در برابر فشارها براي افزايش نرخ بهره در روسيه مقاومت كرد و به اجراي سياست‌هاي خود ادامه داد، سرانجام نرخ رشد قيمت مصرف‌كننده در روسيه براي نخستين‌بار به پايين‌ترين ميزان خود طي سال‌هاي گذشته رسيد.

بسياري از كارشناسان اقتصادي معتقدند كه نرخ تورم سال آينده روسيه نيز معادل رقم تعيين شده 4 درصدي از سوي بانك مركزي اين كشور خواهد بود.

بنا بر اعلام دفتر آمار فدرال روسيه نرخ تورم در روسيه بيش از ميزان مورد انتظار كارشناسان اقتصادي كاهش يافت و از 5.8درصد در ماه نوامبر به 5.4درصد در ماه دسامبر رسيد. 

اين ميزان تقريبا معادل نصف تورم در ماه دسامبر سال گذشته است و با پيش‌بيني بانك مركزي اين كشور تطابق كامل دارد.

بانك مركزي اين روسيه در يكي از بلندترين دوره‌هاي ركود در اين كشور كه مسكو را طي دو سال گذشته درگير كرده بود، تشديد سياست‌هاي پولي را در اين كشور در پيش گرفت و از افزايش نرخ بهره نيز خودداري كرد.

اين در حالي بود كه بسياري از بانك‌ها در روسيه خواستار افزايش نرخ بهره در اين كشور بودند. 

با وجود اين موفقيت بسياري از كارشناسان هم‌اكنون نرخ بهره را طي سال آينده ميلادي بيش از ميزان مورد انتظار بانك مركزي روسيه پيش‌بيني مي‌كند و به نظر مي‌رسد هنوز خطر بالا رفتن تورم در روسيه پابرجاست.

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟