مصوبه های مهم دولت برای تحرک بازار مسکن

مصوبه های مهم دولت برای تحرک بازار مسکناخبار پولی مالی- موسسات اعتباری موظف شدند اعطای تسهیلات در پروژه‌های انبوه سازی را در اولویت قرار دهند.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از اخبار پولی مالی، هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود که به ریاست جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، با هدف ارایه تسهیلات و تشویقات برای تولید مسکن، تامین منابع مالی برای این بازار و ایجاد رونق در تولید، آیین‌نامه اجرایی مربوط به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش: راه‌اندازی شرکت‌های تامین سرمایه در تولید انبوه مسکن، جذب مشارکت و سرمایه سرمایه گذاران خارجی در تولید انبوه، ایجاد بازار رهن ثانویه و انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی و سایر ابزارهای مالی اسلامی با سررسیدهای مختلف، استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک در داخل و خارج با هدف جذب منابع برای تولید انبوه و استفاده از شرکت های واسپاری (لیزینگ) در تامین منابع مالی تولید مسکن به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک از دیگر هدف های تصویب این آیین نامه اجرایی بود.

در مواردی از این آیین نامه به شرکت های لیزینگ اجازه داده شده است که به منظور تامین مالی بخش مسکن تملیکی در چارچوب قانون اقدام به انتشار اوراق بهادار کنند و یا در صورتی که سرمایه‌گذاران در این حوزه موجب ورود فناوری نوین فاقد مشابه داخلی، یا ارتقای مدیریت و ظرفیت بنگاهی و یا ورود سرمایه و منابع مالی با منشا خارجی شوند، موارد تشویقی تا سفف 50 درصد هزینه صدور پروانه ساختمان مسکونی، بیمه کارگران و انواع دیگر بیمه نامه های تولید مسکن در سقف اعتبارات مصوب مربوطه تامین و پرداخت می شود.

در مواد دیگری نیز وزارت کشور مکلف شد از طریق شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمان مسکونی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت اقدام کند.

موسسات اعتباری نیز موظف شدند در چارچوب مقررات ابلاغی بانک مرکزی، اعطای تسهیلات بخش مسکن در پروژه‌های انبوه سازی که توسط آنها اجرا می شود را در اولویت قرار دهند.

هیات دولت به شهرداری‌ها نیز اجازه داد با استفاده از ظرفیت انبوه سازی به منظور تامین منابع مورد نیاز جهت احیای بافت‌های فرسوده شهری و سایر پروژه‌های انبوه‌سازی، نسبت به انتشار اوراق مشارکت و سایر ابزارهای مالی اسلامی با در نظر گرفتن سقف تعیین شده در قوانین بودجه سنواتی اقدام کنند.

همچنین با تصویب دولت، مبلغ هفتاد میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای نوسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.

 

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟