رشد شدید ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر

عملکرد دلار در بلندمدت چگونه خواهد بود؟

امروز نیز ارزش دلار در برابر یورو و برخی دیگر از ارزهای معتبر رشد کرده زیرا در گزارش وزارت کار آمریکا آمده است، در ماه گذشته میلادی نرخ بیکاری به ۵ درصد کاهش یافته و در بخش غیرکشاورزی ۲۷۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. در ماه سپتامبر ۱۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شده بود و تحلیلگران در نظرسنجی ..

 

خبرگزاری رویترز پیش بینی کرده بودند 180 هزار فرصت شغلی در ماه گذشته ایجاد شده است. حال که گزارش بسیار مهم وزارت کار مثبت بوده بانک مرکزی آمریکا در مسیر بالا بردن نرخ های بهره در آینده نزدیک قرار گرفته و طبیعی است که دلار بسیار حمایت خواهد شد.

 

برخی تحلیلگران معتقدند شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر در مسیر رشد قرار دارد و گزارش های مثبت اقتصاد آمریکا تاثیری بزرگ در این روند خواهد داشت. در ادامه به بررسی شرایط کنونی بازار دلار و عواملی که در بلندمدت بر ارزش این ارز و دیگر ارزهای معتبر تاثیر دارد می پردازیم.

 

امروز گزارش وزارت کار آمریکا مثبت تر از میزانی بود که پیش بینی شده بود. سرمایه گذاران از مدت های پیش در انتظار داده های مربوط به وضعیت بازار کار بودند زیرا بانک مرکزی آمریکا بر مبنای وضعیت اقتصاد بویژه شرایط بازار کار زمان بالا بردن نرخ های بهره را تعیین خواهد کرد.

 

روز چهارشنبه پس از انتشار سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در جمع اعضاء کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان این کشور، ارزش دلار رشد کرد زیرا وی اعلام کرد احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه دسامبر وجود دارد و بانک مرکزی بر مبنای داده های اقتصادی تصمیم گیری خواهد کرد.

 

با توجه به مثبت بودن گزارش های هفته های اخیر از اقتصاد آمریکا، اکنون توجه سرمایه گذاران به گزارش های جدید معطوف است. روز گذشته وزارت کار آمریکا اعلام کرد در هفته گذشته تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری 276 هزار نفر بوده است. پیش بینی شده بود این رقم 264 هزار نفر باشد. دو هفته پیش تعداد متقاضیان یاد شده 260 هزار نفر بود.

 

اگرچه رقم اعلام شده در روز گذشته از سوی وزارت کار بیشتر از پیش بینی اقتصاددان ها بوده اما این گزارش مثبت ارزیابی شده زیرا رقم اعلام شده زیر 300 هزار نفر بوده است. از سوی دیگر این هفته چندین گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر شده که مثبت بوده است. بدین ترتیب بخشی از نگرانی ها در باره اقتصاد آمریکا از میان رفته است.

 

در هفته های اخیر موضوع افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه دسامبر جدی تر شده است زیرا هم خبرهای اقتصادی مثبت بوده و هم در نشست هفته پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، از وضعیت اقتصاد جهان ابراز نگرانی نشد و این هفته جانت یلن بار دیگر بر احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست ماه دسامبر تاکید کرد.

 

اما آیا روند تغییرات ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر بویژه یورو و ین ادامه پیدا خواهد کرد؟ پاسخ مثبت است زیرا نه تنها وضعیت اقتصادی در آمریکا بهتر شده بلکه بانک های مرکزی اروپا و ژاپن در حال اجرای سیاست های حمایتی هستند.

 

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟