رشد سریع صنعت فولاد در دو دهه اخیر

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی گفت : برغم رشد 2.5 تا 3 درصدی اقتصاد جهان در دو دهه اخیر ، تولید فولاد دارای رشد 2 رقمی بوده است که نشان می دهد این صنعت با اهنگ تندی رشد کرده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ مسعود نیلی در نخستین نشست هم اندیشی از سلسله نشست های هم اندیشی صنایع مهندسی مواد و متالورژی با رویکرد صنعت فولاد که جمع زیادی از مدیران و صاحبنظران بخش دولتی و خصوصی همچنین انجمن های علمی حضور داشتند ، افزود: در 20 سال اخیر مصرف فولاد در چین با اهنگ سریع رشد کرده و در 10 سال گذشته اهنگ سریعتری داشته بطوریکه در فاصله سال های 2000 تا 2014 سهم چین در مصرف اقلام فلزی روند افزایشی داشته است .

وی با بیان اینکه چین به تنهایی 50 درصد تولید فولاد جهان را در اختیار دارد و ژاپن با 7 درصد و امریکا با 5 درصد با فاصله زیادی بعد از این کشور قرار دارند ، گفت : در یک سال اخیر شاهد کاهش قیمت جهانی فولاد بودیم که البته این روند از سال 2005 اغاز شد اما سال گذشته با سقوط شدید قیمت فولاد در جهان مواجه بودیم که علت اصلی ان کاهش رشد اقتصادی چین بود که بنا بر پیش بینی های انجام شده روند کاهشی رشد اقتصادی چین در سال 2016 هم ادامه خواهد داشت و رشد اقتصادی ان از 6.8 درصد به 6.3 درصد خواهد رسید.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی افزود : اقتصاد چین درحال گذر و تغییر جهت دادن از صنایع مبتنی بر فلزات پایه به سمت صنایع پیشرفته و بخش خدمات است.

نیلی گفت : در 10 ساله منتهی به 1391 ما با رشد پرشتاب تولید مسکن در کشور مواجه بودیم و این بخش به عمده ترین مصرف کننده فولاد تبدیل شد و از سال 91 با رکود بخش مسکن مواجه شدیم که به معنی کاهش تقاضا برای فولاد و تبعات ان بر صنایع فولاد کشور عبارت از رشد منفی و کاهش فروش این صنعت بود.

وی افزود : در صنعت فولاد با رشد زیاد تولید و کاهش تقاضا مواجهیم که به نظر نمی رسد موقتی باشد و می توان گفت ما در سال های اینده با مازاد عرضه و در نتیجه چالش جدی در این بخش 

روبرو خواهیم بود.

نیلی با تاکید بر لزوم بازنگری در صنعت فولاد کشور گفت : در 20 سال رشد 2 رقمی فولاد با نیروی اقتصاد پیشران چین حجم بالایی از ظرفیت و تولید را ایجاد کرد و در جهان سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت فولاد انجام شده است و اگر چین به رشد برنگردد با رکود جهانی در این بخش مواجه خواهیم بود که به تبع ان در داخل هم مشکل خواهیم داشت. 

وی افزود : در ایران هم صنایع ساختمان رشد زیادی داشت و بنظر نمی رسد به دورانی که مسکن تقاضای بالایی داشت برگردیم ، از همین رو در اینده به جای فولاد ساختمانی بیشتر فولاد صنعتی موضوعیت خواهد داشت.

مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی گفت : برای ظرفیت هایی که در فولاد باید ایجاد کنیم نیازمند بازنگری هستیم .

ظرفیت ایجاد شده در صنعت فولاد کشور 24 میلیون تن است که براساس سند چشم انداز این ظرفیت تا سال 1404 باید به 55 میلیون تن برسد.

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟