بازار داغ سپرده گیری صندوق مسکن یکم/ عبور از مرز ۱۰۰ هزار فقره

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن گفت: از زمان تک‌رقمی شدن نرخ تسهیلات صندوق مسکن یکم استقبال عمومی از این طرح افزایش‌یافته به‌گونه‌ای که در یک ماه منتهی به ۱۷ مهرماه ۲۰ هزار ۱۶۴ فقره حساب در این صندوق افتتاح‌شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از (ایبِنا) ، محمدحسن مرادی روز سه‌شنبه اظهارداشت: تمام کارشناسان اذعان دارند مشکل بخش مسکن در نبود تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است و در حال حاضر این بخش دو الی سه سال است که در رکود قرار دارد که به نسبت دوره‌های قبل بسیار طولانی شده است.

وی تصریح کرد: رکود اقتصادی حاکم بر کشور در سال‌های گذشته موجب از بین رفتن بسیاری از مشاغل و افزایش بیکاری و به‌تبع آن کاهش قدرت خرید مردم و به رکود بازار مسکن دامن زده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش عرضه در کشور با مشکلات کمتری مواجه هستیم و در حال حاضر بر اساس آمار بین ۲۴۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی که برای آن تقاضایی نیست در کشور وجود دارد.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن اذعان داشت: البته در بخش عرضه هم یکی از مشکلات این است که واحدهای خالی بیشتر در مناطق بالای شهر که لوکس و گران قرار دارد و از آنجا که متناسب با نیاز بازار ساخته نشده است پاسخگوی نیاز مردم نیز در این بخش نیست.

مرادی یادآور شد: همواره عاملی که موجب خروج از رکود شده، تحرک در بخش تقاضا بوده است از این‌رو بانک مسکن افزایش سقف اعتبارات و کاهش نرخ سود تسهیلات در دستور کار قرارداد زیرا در مقطعی از زمان ارزش وام به نسبت قیمت مسکن به ۹ درصد و در حداقل خود قرارگرفته بود و از کارایی لازم برخوردار نبود.

وی افزود: با تمهیدات بانک مسکن این نسبت به مرز ۴۰ درصد در قالب تسهیلات زوجین رسید و از این طرق قدرت خرید مردم افزایش یافت اما باز به دلیل میزان اقساط بالای این تسهیلات تنها دهک‌های بالا از این طرح استقبال کردند و این تسهیلات نتوانست انتظارات برای تحرک تقاضا را عملی کند.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: بانک مسکن به‌منظور حل این مشکل و بازار پذیر کردن این تسهیلات در قدم بعدی راهکار پلکانی کردن اقساط را در نظر گرفت که با این گشایش در حدود ۱۰ درصد مبلغ اقساط به این شیوه کاهش یافت و در گام‌های بعدی نرخ سود تسهیلات مسکن را کاهش و از ۱۴ به ۱۳ درصد در مرحله اول و از ۱۳ به ۱۱ در مرحله دوم و درنهایت آن را از ۱۱ به ۹.۵ و ۸ درصد در بافت‌های فرسوده رساند.

وی با تأکید بر این‌که تنها تسهیلات تک‌نرخی در شبکه بانکی تسهیلات صندوق مسکن یکم است، تصریح کرد: سیاست تک‌رقمی کردن نرخ این تسهیلات موجب استقبال گسترده از طرح شد به‌گونه‌ای که بر اساس آمار از زمان افتتاح صندوق مسکن یکم در ۱۸ خردادماه سال ۹۴ تا ۱۷ اسفندماه سال ۹۴ که نقطه عطف و همزمان با افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن در قالب زوجین بود به‌طور میانگین روزانه ۱۶۹ فقره افتتاح حساب در کل کشور داشتیم.

مرادی افزود: همچنین از ابتدای سال ۹۵ در مقطعی که نرخ این تسهیلات در قالب زوجین افزایش‌یافته بود تا ۱۵ تیرماه ماه سال جاری که نرخ سود این تسهیلات از ۱۳ به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد افتتاح حساب روزانه به ۲۲۵ فقره رسید که با رشد ۱۳۸ درصدی به نسبت سال ۹۴ مواجه شد.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن یادآور شد: از مقطع ۱۰ شهریور سال ۹۵ که نرخ این تسهیلات تک‌رقمی شد افتتاحیه‌های روزانه به ۸۰۶ فقره رسید که به نسبت سال ۹۴ از رشد ۳۷۷ درصدی و به نسبت مقطع قبلی یعنی ۱۲۸ روزه ابتدای سال ۹۵ تا ۱۰ شهریورماه ۱۸۱ درصد رشد داشته است و افزایش دو برابری نسبت به مقطع قبلی خود در سال ۹۵ و حدود ۴ برابری به نسبت به سال ۹۴ داشته است.

وی اظهار داشت: افتتاح حساب به نحوی است که در یک ماه منتهی به ۱۷ مهرماه ۲۰ هزار ۱۶۴ فقره افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم داشته‌ایم درصورتی‌که کل افتتاح حساب‌ها از زمان افتتاح این صندوق در سال ۹۴ برابر با ۳۵ هزار فقره بوده است و این خود گواهی بر بازار پذیر تر شدن و گسترش دامنه این تسهیلات با کاهش نرخ سود آن است.

مرادی اذعان داشت: قبل از تک‌رقمی شدن نرخ تسهیلات صندوق مسکن یکم استقبال از این طرح ابتدا در تهران بعد در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و در آخر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر بود که با کاهش نرخ سود این تسهیلات این نسبت برعکس شده و تهران در رتبه سوم قرارگرفته است.

وی افزود: این روند خود تأییدی بر بازار پذیری این تسهیلات با کاهش نرخ سود آن است از این رو با کم شدن مبلغ اقساط این وام تعداد بیشتری از دهک‌های پایین جامعه می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

مرادی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سیاست تک‌رقمی شدن نرخ تسهیلات مسکن یکم موفق ارزیابی می‌شود و با این روند ورودی‌های این صندوق از پیش‌بینی‌های بانک نیز فراتر رفته و احتمالاً تا آخر این ماه حساب‌های صندوق مسکن یکم از مرز ۱۰۰ هزار فقره خواهد گذشت.

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟