سفره هايمان ديگر نفت ندارد

افت شديد سرانه در آمد ايرانيان از فروش نفت

رامين فروزنده در تجارت فردا نوشت: اگر فرض کنیم همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت درآمد نفتی امسال 25 میلیارد دلار باشد، و تمامی دلارهای نفتی به قیمت 3500 تومان به فروش رسد، با فرض جمعیت 78.7 میلیون نفری کشور

 رامين فروزنده در تجارت فردا نوشت: اگر فرض کنیم همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت درآمد نفتی امسال 25 میلیارد دلار باشد، و تمامی دلارهای نفتی به قیمت 3500 تومان به فروش رسد، با فرض جمعیت 78.7 میلیون نفری کشور، سهم هر ایرانی از پول نفت ماهانه 92 هزار تومان است. البته این حساب سرانگشتی وقتی دقیق‌تر می‌شود که بدانیم 14.5 درصد از درآمدهای نفتی به شرکت ملی نفت ایران می‌رسد و حداقل 20 درصد علاوه بر آن نیز باید برای مصارف صندوق توسعه ملی کنار گذاشت. اینها یعنی کل درآمد نفتی که دولت در اختیار دارد، 60 هزار تومان به ازای هر ایرانی است که البته هر ماه باید 45 هزار تومان آن‌را یارانه بدهد. نتیجه نهایی اینکه دولت به ازای هر ایرانی برای اداره کشور، کلاً 15 هزار تومان درآمد نفتی در اختیار دارد. رقمی که اندکی آن تعجب‌برانگیز است.

درست ده سال قبل، یعنی در سال 1384، سرانه درآمد هر ایرانی از فروش نفت (تقسیم درآمدهای نفتی بر جمعیت کشور) حدود 800 دلار در سال بود. این رقم به تدریج افزایش یافت و طی دوران اوج یعنی در سال 1390 به حدود 1600 دلار رسید. با کاهش نسبی قیمت نفت و آغاز تحریم‌ها، شاخص مذکور شدیداً کاهش یافت. در سال 1393 سرانه درآمد نفتی هر ایرانی تنها 711 دلار بود و امسال پیش‌بینی می‌شود سهم هر ایرانی از پول نفت کمتر از نصف سال قبل باشد، یعنی حدود 300 دلار که حتی با نرخ دلار 3500 تومانی نیز به 100 هزار تومان در ماه نمی‌رسد که عایدی دولت از سرانه مذکور، تنها 60 هزار تومان در ماه است. اگر با اندکی تسامح به لحاظ درنظر نگرفتن عدم پرداخت یارانه به کل ایرانیان، 45 هزار تومان از رقم مذکور کم کنیم، 15 هزار تومان در ماه کل رقمی است که دولت از محل نفت برای امور هر ایرانی در اختیار دارد.

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟